ПРАВИЛА ЗА ДОБРА МЕДИЦИНСКА ПРАКТИКА
І. Въведение
Правилата за добра медицинска практика са онзи комплекс от принципи и норми на медицинската професия и медицинската етика, който в най-голяма степен насочва и подпомага лекаря към ефективни действия и добри резултати в неговата работа. Целта на настоящия документ е да се формулират базисните насоки в практиката на специалиста по пластично-възстановителна и естетична хирургия. Той обхваща изискванията към най-съществените професионални качества, знания, умения, етични норми и взаимоотношения, към които трябва да се стреми и поддържа пластичния хирург, за да осигури високо ниво на медицинско обслужване и безопасност на своите пациенти. В своята работа пластичният хирург се ръководи стриктно от Европейската харта за правата на пациента. При нужда (възникване на конфликти, спорове от различно естество и др.) пластичният хирург взаимодейства тясно с пациентските организации.
Структурата и съдържанието на този документ съответстват на спецификата на специалността Пластично-възстановителна и естетична хирургия и са съгласувани с Общите правила за добра медицинска практика на лекарите в Република България, стандартът по Пластично-възстановителна и естетична хирургия и Законът за здравето. Правилата са обсъдени и одобрени от Българската асоциация по пластична реконструктивна и естетична хирургия.
II. Квалификация, знания и професионални умения
Поддържането и развитието на знанията, уменията и професионалната квалификация са възлови аспекти на добрата медицинска практика. Пластичният хирург трябва да се стреми към високо качество на своята дейност, да поддържа актуални своите знания и развива уменията си. В тази насока от него се изисква:
- Да е преминал през съответни нива на обучение и квалификация и притежава диплома за придобита специалност по пластично-възстановителна и естетична хирургия.
- Да притежава компетентност в диагностиката и лечението на вродените и придобити дефекти и деформации на човешкото тяло, термичната травма и естествените процеси на стареене.
- Наред с общомедицинските и специални познания, пластичният хирург трябва да знае и разбира задълбочено анатомията на всички тъканни слоеве на човешкото тяло, както и промените и измененията в кожата и подлежащите ѝ структури в резултат на нейният растеж и нейното стареене.
- Да владее утвърдените оперативни техники и неоперативни методи за лечение на състоянията обект на специалността.
- Да ограничава дейността си само в границите на своята компетентност.
- Непрекъснато и добросъвестно да надгражда знанията и уменията си, осигурявайки си достъп до електронни или печатни научни издания и публикации, участия в курсове, научни форуми и събития.
- Да прилага в професионалната си практика методи базирани на научни доказателства.
III. Работа с пациенти
Добрата медицинска практика изисква ефективна комуникация между специалист и пациент. В различните направления на пластичната хирургия възникват различни взаимоотношения между лекар и пациент. В основата на добрия изход от лечението е доверието, за което от пластичния хирург се изисква:
- Да осъществява подробна проблемно насочена и цялостна оценка на здравето на пациента на базата на анамнезата, клиничното изследване, други изследвания, мнението и очакванията му.
- Да оценява психологичната пригодност на пациента за осъществяване на пластично–възстановителна или естетична процедура чрез психологични похвати и методи или чрез колаборация с психолог, особено при пациенти с чисто естетични желания.
- Да съобразява социалното положение, етническата, расова, религиозна и културна принадлежност на пациента и не допуска дискриминация на тази основа в качеството на медицинските услуги и грижи.
- Да изслушва внимателно пациента и да се съобразява с неговото мнение, неговите тревоги, желания и предпочитания.
- Да обясни и дискутира безпристрастно с пациента неговото състояние и възможностите за лечение, включително предимствата и недостатъците на всяка от тях, така че това да му позволи да вземе решение „за“ или „против“ желаната от него медицинска процедура или хирургична интервенция.
- Да показва и обсъжда с пациента за конкретна естетична процедура фотографски материали на предоперативното състояние и резултата от интервенцията на други свои пациенти със сходни естетични несъвършенства и анатомични характеристики.
- Да подготвя и съставя индивидуален диагностично-лечебен план за всеки пациент.
- Да осъществява координацията на комплекса от грижи за пациента.
- Да насочва пациента към друг специалист, ако това е в интерес на пациента.
IV. Информираност на пациента и декларация за съгласие
Информираното съгласие е фундаментът на ползотворните и коректни взаимоотношения между лекар и пациент. Пластичният хирург трябва да поеме персонална отговорност за процеса на информираност на пациента и получаването на неговото съгласие за всеки вид терапия, която извършва. В това отношение той е длъжен да спазва следните изисквания:
- Информацията свързана с цялостния процес на изпълнение на дадена медицинска услуга трябва да се поднесе лично, в пряк контакт с пациента.
- Пластичният хируг трябва да даде подробни сведения на пациента, устно и в писмена форма за същността, целите и възможностите на самата процедура или хирургична интервенция, прогнозата за очаквания резултат, за рисковете и усложненията, следоперативните грижи, възможните дългосрочни промени на резултата и финансовите условия.
- Хирургът трябва да обясни на пациента и отрази в документа за информирано съгласие ограниченията от страна на неговото тяло, възраст и здравословно състояние, които неизбежно ще окажат влияние върху резултата.
- При допустими различия между оптималното предложение на хирурга и желанията на пациента, хирургът трябва да изиска от пациента да впише тези желания в документа за информирано съгласие, да потвърди писмено, че разбира възможните неблагоприятни последствия от решението си и да постави отделен подпис под решението си.
- В информираното съгласие за пластична операция трябва да се подчертае, че поради изключителната сложност на човешкия организъм и влиянието върху състоянието му преди, по време и след операцията, на известни и неизвестни, вътрешни и външни за него фактори, няма гаранция за очаквания от пациента резултат, особено в случаите на естетична хирургия.
- И нформираното съгласие за оперативни или неоперативни пластични процедури трябва да съдържа клауза за съгласие на пациента за използване на негови фотографски или видеоматериали за научни цели, публикации и др.
- Информираното съгласие трябва да включва пояснения за финансовата отговорност на пациента при необходимост от допълнителни хирургични интервенции или лечение, поради усложнения и/или незадоволителен резултат.
- След консултацията, пластичният хирург трябва да бъде уверен, че пациента е разбрал напълно очакваните ползи и рисковете на процедурата, като се изложат подробно алтернативните методи на лечение.
- Преди да постави подписа си в декларацията за информирано съгласие за осъщестяване на пластична процедура, на пациента трябва да се даде възможност да зададе всички възникнали въпроси.
- Пластичният хирург трябва да отговори достъпно и ясно на всеки въпрос на пациента без спестяване на информация, която може да повлияе на неговото решение.
- Естетична пластична операция с голям или много голям обем може да бъде извършена след 7 дни период за размисъл, считани от предоставянето на пациента на документ за информирано съгласие. При настояване на пациента поради изключителни обстоятелства, срокът може да бъде намален, като обстоятелствата се вписват в информираното съгласие и пациентът се подписва отделно. Хирургът трябва да прецени риска от неспазването на периода за размисъл и да откаже или приеме, като във втория случай поема персонална отговорност при нежелани последствия от решението.
- Дълг на пластичния хирург е да води честно и безпристрастно процесът на информирано съгласие в най-добрия интерес на пациента.
V. Конфиденциалност
Пациентите имат право на запазване в тайна на информацията за тяхното лечение, с изключение на съдебни случаи и случаи от обществен интерес. Затова пластичният хирург трябва да спазва конфиденциалност на информацията за всеки свой пациент.
VI. Медицинска етика и морал
Добрата практика почива на основните морално-етични правила и норми на поведение в медицината. Пластичният хирург е длъжен да постави своята практика върху основата на медицинската етика и морал, което изсква от него:
- Да се отнася с уважение към пациента.
- Да бъде справедлив, състрадателен и честен.
- Да третира пациента си като нуждаеща се от помощ личност, а не като клиент. Това важи особено за пациентите търсещи естетични услуги.
- Да окуражава и подкрепя пациента да се информира подробно за здравето си и да използва тази информация при вземането на решения.
- Да полага грижи за пациента без предубеждение за негова вина за състоянието му.
- Да се отнася равнопоставено към всички пациенти, без дискриминация на религиозна, расова, полова или друга основа.
- Пластичният хирург трябва да прилага приоритетно и да се ограничава само в нужните за лечението на конкретното състояние изследвания и терапевтични методи.
- Да окуражава и подкрепя пациента в грижите за възстановяване и поддържане на здравето му.
- Пластичният хирург трябва да бъдe честен при представяне на професионалния си опит със съответната процедура и открито да съобщава общоизвестния процент на усложнения и своя собствен такъв.
VII. Медицинска документация
Добрата медицинска практика изисква надлежно водене и съхраняване на ясна и коректна медицинска документация. Това поставя следните изисквания към пластичния хирург:
- Да води пълни, точни и съответни данни отразяващи историята на състоянието, клиничните изследвания, други тестове и изследвания, лечебните процедури, медикаменти и други средства за лечение.
- Текущата информация трябва да се отразява веднага или малко след извършване на съответната процедура.
- Да не допуска медицинската документация да съдържа неверни данни или подвеждаща информация.
- Да следи за съхранението на медицинската документация така, че да не бъде достъпна за злонамерени действия.
- Да спазва правата на пациента да бъде запознат с информацията от медицинската документация.
- Да предава на всеки пациент след хирургична интервенция подробно написана епикриза при изписване или амбулаторна карта при напускане на амбулаторията. В тези документи трябва да бъде отразено състоянието преди операцията и локалния статус, както и подробното описание на приложения метод. Задължително се дават на пациента паспорти на импланти, стикери на филъри или други имплантируеми медицински материали или средства.
- При осъществяване на повече от една процедура или хирургична интервенция на един етап, това трябва да бъде отразено в епикризата и да има отделни или съчетани конкретни информирани съгласия.
- Да води и съхранява медицинска фото- или видеодокументация според стандартизираните правила за всяка пластична интервенция. Тя трябва да включва и представя предоперативното състояние, интраоперативната находка, оперативната техника и развитието на следоперативния резултат в хронологичен ред, препоръчително до 1г. след интервенцията.
- При желание на пациента, във всеки момент след неговото изписване, да предава извадки от фотодокументацията на предоперативното състояние и резултата.
- Да осигурява своевременно трансфер на информация към други медицински или немедицински лица и институции относно изпълнени от него пластични процедури при поискване от пациента.
- Пластичният хирург трябва да издава медицински документи с вярно съдържание и да бъде убеден в това, преди да ги подпише.
- Недопустимо е използването на логото на БАПРЕХ в медицинската документация (епикриза или амбулаторна карта) на пациенти след пластичновъзстановителни и естетични операции.
- Да се грижи за съхраняването на цялата медицинска документация на всеки пациент, включително историята на заболяването, епикризата с подробен оперативен протокол и фотоматериалите, от лечебното заведение, където е извършена операцията, докато то съществува като юридическо лице и оператора практикува.
VIII. Работа с колеги
Добрата колаборация с колеги, специалисти по здравни грижи и други медицински работници е необходима за да подпомага и подобрява осигуряването на услуги по пластична хирургия. В тази насока пластичният хирург е задължен:
- Да комуникира с уважение, открито и ясно с други лекари и здравни работници.
- Да признава и уважава приносът на лекари и медицински специалисти в грижите за неговите пациенти.
- Да не допуска публично или в тесен кръг - пред друг колега или пациент, да се накърнява достойнството или професионалните качества на колега.
- Да се въздържа от негативни коментари в случай на неблагополучие или недоволен пациент, който е потърсил неговата помощ за мнение или допълнително лечение.
- При необходимост да делегира частично или изцяло грижата за пациент на колега, като с това поема отговорност за неговото лечение.
- Да осигурява изчерпателна информация за състоянието на пациента и извършените процедури, както и за настъпили усложнения, в случай на делегиране на грижи на колега.
- Да разбира и изпълнява отговорностите си при участие в екип, включително да признава и се съобразява с решенията на водещия или координатора на екипа.
- Да информира пациента за ролята на членовете на екипа в процеса на подготовката и изпълнението на пластичната операция.
- Да не допуска и се бори срещу създаване на конфликтна атмосфера, лъжа и напрежение в екипа.
IХ. Работа в полза на минималния риск
Рискът е неразделна част от медицинската практика. Минимизирането на риска за пациента е важен компонент на дейността в пластично-възстановителната и естетична хирургия. Добрата медицинска практика включва разбиране и приложение на ключовите принципи за намаляване на риска от усложнения. Това поставя следните изисквания пред пластичният хирург:
- Да осведомява напълно пациента за рисковете на съответната процедура.
- Да вземе всички мерки ако има причини да мисли, че безопасността на пациента е нарушена.
- Да работи в съгласие със стандарта по Пластично-възстановителна и естетична хирургия.
- Да не практикува ако е с нарушено здраве, умора или състояния нарушаващи преценката и действията му.
- Да предприеме необходимото за да помогне на колега, който е с нарушена способност на практикува.
- Ако не е сигурен в преценките и способностите си, да потърси съдействие от по-опитен колега, компетентен в съответната област.
Х. Поведение при медицински усложнения
Макар и нежелани, в хирургичната практика неизбежно се случват усложнения. В подобни ситуации, добрата медицинска практика изисква от пластичния хирург осъществяване на определни действия:
- Да установи естеството на усложнението.
- Незабавно да предприеме действия за преодоляване на усложнението, включително да потърси помощ и съвет от колеги при нужда.
- Да обясни ясно и точно на пациента и/или близките му, какво се е случило и какви краткосрочни и дългосрочни ефекти ще последват.
- Да разбира стреса от усложнението и да осигури нужната подкрепа на пациента за преодоляването му.
- Да документира и анализира усложненията и да предприема мерки за намаляване на риска от изявата им.
- Ако се изисква, пластичният хирург трябва да докладва за усложненията пред съответните институции.
ХI. Прекратяване на професионални отношения с пациент
При някои обстоятелства взаимоотношенията лекар – пациент може да се окажат неефективни, което налага прекратяването им. Добрата медицинска практика изисква от пластичния хирург да даде адекватна информация за състоянието на пациента, направените изследвания, медицински процедури и интервенции и да подпомогне и улесни продължаването на грижите за пациента от други специалисти, включително осигуряване на необходимата медицинска документация.
ХII. Преподаване, наблюдение и оценка на обучаващи се
Преподаването и воденето на обучението на специализанти и студенти е важно за тяхното развитие и за грижите за пациента. Те са част от добрата медицинска практика. За да осигури адекватно обучение, пластичният хирург трябва:
- Да се стреми към развитие на уменията, възгледите и практиките на ефективен учител, когато е ангажиран с това.
- Да бъде убеден, че обучаващите, които ръководи, получават адекватно наблюдение и помощ.
- Да се отнася към колегите и студентите с уважение и търпение.
- Да информира пациентите за включването на студенти и специализанти в диагностично-лечебния процес и да окуражава одобрението им за тяхното участие.
- Да бъде честен, обективен и конструктивен в оценяването на колеги и студенти. Неадекватното оценяване, може да изложи здравето на бъдещи пациенти на риск.
- Да осигури точна и справедлива информация когато дава препоръки или доклади за колеги.
ХIII. Реклама и маркетинг
Макар и подлагани на критика, рекламата и маркетинга са част от съвременната медицинска практика. За да съответства на добрата медицинска практика, рекламата на специалисти и медицински дейности в обхвата на Пластично-възстановителната и естетична хирургия трябва да отговаря на следващите изисквания:
- Пластичните хирурзи могат да рекламират професионалния си профил и обхвата на дейността си самостоятелно или от здравни заведения, в които практикуват, чрез публични комуникации, интернет сайтове, и печатни медии.
- За коректна се счита реклама, отразяваща в кратък формат професионалния профил и квалификацията на пластичния хирург – трудов стаж, специалност/и, научно-образователна степен, публикации, принадлежност към професионални организации, интереси и област на експертиза.
- Рекламата на дейността обхваща списъка с процедури, за които съответния специалист притежава квалификация и опит.
- Реклама в телевизионни и радиопредавания, както и върху билбордове се счита, че притежава мощен потенциал за психологично въздействие върху обществото. Реклама с такъв характер е опасна и недопустима.
- Рекламата и маркетинга на естетични процедури трябва да бъде благоприлична, честна и социално отговорна.
- Рекламиращият се пластичен хирург не трябва да изнася публично невeрни данни за придобита квалификация.
- Информацията изложена в рекламата трябва да бъде съответна по съдържание на рекламираната медицинска дейност.
- Фотографски материали на пациенти в принтирани или електронни средства за реклама са допустими без идентификация на самоличността.
- Реклама на отстъпки, намаления, промоции или операции като награди са недопустими.
- Рекламата не трябва да съдържа невярна информация, да внушава нереалистични очаквания, да омаловажава рисковете на хирургията и процедурите с естетична цел, или да привлича и убеждава в подлагане на естетични операции.
- Реклама на лекари специализанти по пластично-възстановителна и естетична хирургия е недопустима.
ХIV. Финансови взаимоотношения с пациента
Пластичният хирург трябва да бъде честен и прозрачен във финасовите си взаимоотношения с пациентите си. Добрата медицинска практика изисква:
- Да предоставя информацията за цените и разходите предварително, преди документа за информирано съгласие.
- Да бъде прозрачен във финансовите и търговски въпроси на обслужването.
- Да не принуждава пациента да дава подаръци или пари в своя полза и интерес.
- Да избягва финансови отношения с пациента като операции на кредит или изплащане, заеми, инвестиционни схеми или др.
- Да не принуждава пациента или семейството му да прави дарения на други хора или организации.
ХV. Конфликт на интереси
Конфликт на интереси може да възникне в медицинската практика, когато лекаря поел лечението на даден пациент има също финансови, професионални или лични интереси или взаимоотношения с трети лица, което може да повлияе върху лечението. В такива случаи пластичният хирург трябва да признае и отстрани конфликта в най-добрия интерес на пациента. За това е необходимо:
- Да уведоми пациента за потенциален конфликт на интереси в професионалните си взаимоотношения с него, например, че е търговски представител на определен медицински продукт, подходящ за нуждите на неговата терапия.
- Да работи в най-добрия интерес на пациента, когато прави избор на средства за лечение или грижи.
- Да информира пациента за лични интереси, които могат да засегнат лечението.
- Да запознава пациента с потенциални конфликти на интереси при избор на медицински консумативи иматериали и да ги управлява в интерес на пациента.
- Да не предлага и подбужда свои колеги да получават комисионни от заинтересовани фирми.